Hervormde Gemeente te Dinteloord
  Welkom Kerkdiensten Kerkenraad Verenigingen en Clubs Geschiedenis Orgel Hervormd Centrum Melodieën Contact Links

Nieuw orgel
Foto's nieuw orgel
Flentrop orgel 1950
Schmidt orgel 1818

Nieuw orgel van de Hervormde Gemeente te Dinteloord

Nieuw orgel

Momenteel wordt gewerkt aan een nieuw orgel voor de Hervormde Gemeente te Dinteloord. Het orgel dat aanvankelijk door David Kunst zou worden gebouwd zal worden voltooid door Stan Arnauts. Kunst heeft zijn werk niet kunnen afmaken waardoor alleen de kas voor een deel door hem is vervaardigd en wij genoodzaakt waren naar een andere orgelbouwer om te zien. Stan Arnauts uit het Belgische Kersbeek-Miskom is bereid gevonden dit werk voor ons te voltooien.
Hieronder zijn de technische gegevens te vinden die u alles vertellen hoe de registers en werken zijn samengesteld door Koos van de Linde en Stan Arnauts. Vanwege de financiën zal het orgel niet worden voorzien van een rugwerk en zal een aantal registers en het pedaal worden gereserveerd.
Het uitgangspunt bij het ontwerpen van de orgelkas is gekozen in de vroege 17e eeuw. Het pijpwerk en de klank zullen op de wijze worden gemaakt zo dat in die eeuw gebruikelijk was.

Dispositie
Hoofdwerk Manuaal II C-f³
Bourdon 16' B/D
Holpijp 8'
Prestant 8' I-II B/D
Octaaf 4' I-II
Openfluit 4'
Nasard 3' (gereserveerd)
Superoctaaf 2' II-III
Cornet V
Mixtuur IV-VIII
Trompet 8' B/D
Positief -C-f³
Quintadeen 8' (gereserveerd)
Gedekt 8'
Prestant 4' I-II
Roerfluit 4'
Octaaf 2' I-II
Nasard/Sifflet 11/2
Sesquialter II B/D (gereserveerd)
Scherp IV-VIII (gereserveerd)
Regaal/Dulciaan 8‘ (gereserveerd)
Pedaal -C-d1 (gereserveerd)
Subbas 16' (gereserveerd)
Prestant 8' (gereserveerd)
Octaaf 4' (gereserveerd)
Bazuin 16' (gereserveerd)
Trompet (gereserveerd)
Koppels: Hoofdwerk - Positief, Pedaal - Hoofdwerk, Pedaal - Positief, Tremulant
Temperatuur Werckmeister

De bouw van een orgel
Het lijkt ons interessant om U wat meer te informeren over het te bouwen van een orgel. Er is heel wat voor nodig, eer er een orgel afgebouwd in ons kerkgebouw staat. Het is voor iemand die geen weet heeft van het orgel moeilijk zich voor te stellen wat er zo allemaal aan vaardigheden in diverse ambachten nodig zijn. Hout, metaal, been, leerbewerking en niet te vergeten het ontwerpen van een klank en kas die van grote kwaliteit moet zijn, want als het goed is gaan vele generaties genieten van de klank en aanblik van het koninklijk instrument.
Er is een prachtige eiken stam aangekocht van ruim een meter doorsnede, gekapt in België, in de bossen van Simë. Deze stam heeft een zeer lange geschiedenis, want hij is ongeveer 400 jaar oud. In de tijd dat Dinteloord nog niet bestond en er alleen nog maar een Dintel was en geen oord, laat staan een hervormd kerkgebouw. Toen de Prince van Oranje de koning van Hispanje nog eerde, begon deze eik zijn lange weg tot in onze tijd.
Uiteindelijk zullen er ongeveer 2100 pijpen worden vervaardigd. In de smeltoven wordt lood, en vervolgens op de juiste manier gelegeerd met onder andere tin, koper en antimoon, dit om zo het juiste orgel materiaal te verkrijgen, en uitgegoten op zand voor de juiste dikte zodat na het afkoelingsproces en de tijd die nodig is voor het metaal om tot rust te komen de verdere bewerking kan plaats vinden. Er moeten ongeveer 500 vierkante meter orgelmetaal platen gegoten worden met een totaalgewicht van 4500 kilogram.

Orgelbouwer
Stan Arnauts