Nieuw orgel
Schmidt orgel 1818

Schmidt orgel van de Hervormde Gemeente te Dinteloord

Het orgel

Het eerste orgel voor onze gemeente werd geplaatst in 1818 zover. De bekende orgelmaker J.C. Schmidt te Gouda plaatste toen een orgel in onze kerk. De inspeling en keuring werden verricht door Van der Maas, organist in Willemstad, den 11 den mey 1818. Het orgel bezat 13 stemmen, twee handklavieren van 4' octaaf, een aangehangen pedaal, en drie blaasbalgen op de fransche manier. Enkele organisten van dit instrument waren: J. Koopmans, C. Stolk en J. Troost.
Bij het bombardement van het kerkgebouw in 1944 is het orgel verloren gegaan. Het enige orgel van Schmidt dat is overgebleven staat in Waddinxveen.
Orgels in Waddinxveen
Nieuwgebouwde Schmidt orgels